links

nieuws



In de Hatha yoga worden lichaamshoudingen (asana's) adem- en concentratie-oefeningen gebruikt, met gebruikmaking van de zwaartekracht, spierspanning dan wel -ontspanning om lichaam en geest in evenwicht te brengen en tot ontspanning te komen.

De adem is een belangrijk instrument en deze kan de beweging dragen en sturen.







In Yin yoga worden houdingen langer aangehouden, meestal zo'n 2 tot 5 minuten, waarbij de rekking effect heeft op de diepere weefsels, het onderliggende bindweefsel.

In dat bindweefsel bevinden zich de botten, bloedvaten, zenuwen, energiebanen (meridianen) etc.

Door die rekking in de gewrichten wordt er hyaluronzuur aangemaakt die er voor zorgt dat er vocht aangetrokken wordt zodat de gewrichten soepel blijven.

Door langer in de houdingen te zijn en zo druk op de meridianen uit te oefenen werkt het tevens als een soort accupunctuur zonder naalden.

Het langer in een houding zijn kan tegelijkertijd werken als een korte meditatie.

De yin-houdingen zijn zittende en liggende houdingen en hoewel ze er wellicht passief uitzien zijn is het een intensieve vorm van yoga.


Yin yoga is niet puur yin; yin is meer yin in vergelijking tot de andere vorm van yoga die dus meer yang is.

Afgezien van wat beide vormen verder voor diepgang te bieden hebben werkt hatha yoga meer op de elastische structuren, waar yin yoga meer op de plastische structuren

invloed heeft. Beide vormen zijn dus complementair.



Hatha en Yin